مقالات الکتریکال

کاربرد وریستور در موتور آسانسور(بخش دوم)

سیم کشی موتور گیرلس زیلابگ

خلاصه شناخت وریستور :

در بخش اول آموزش مشاهده کردیم که کارکرد اصلی یک مقاومت وابسته به ولتاژ یا VDR ، محافظت از وسایل الکترونیکی و مدارهای الکتریکی در برابر افزایش ولتاژ و نوسناتات ولتاژ ، مانند مواردی است که توسط ترانسفورماتورهای القایی ایجاد می شود. از این رو وریستورها در مدارهای الکترونیکی حساس استفاده می شوند تا اطمینان حاصل شود که اگر ولتاژ به طور ناگهانی از یک مقدار از پیش تعیین شده خارج شود ، وریستور به طور موثری به یک اتصال کوتاه تبدیل خواهد شد تا از مدار که محافظت می کند از ولتاژ بیش از حد محافظت کند ، زیرا آنها قادر به مقاومت در برابر صدها آمپر جریان های پیک هستند.

وریستورها نوعی مقاومت با مشخصه ولتاژ جریان غیرخطی و غیر اهمی هستند و وسیله ای مطمئن و اقتصادی برای محافظت در برابر ناپایداری ها و نوسانات اضافه ولتاژ هستند. آنها با عمل به عنوان وسیله مسدود کننده مقاومت بالا در ولتاژهای پایین و به عنوان وسیله ای برای مقاومت کم در برابر ولتاژ بالاتر ، به این هدف دست می یابند.

تاثیر وریستور در حفاظت مدار

اثربخشی وریستور در حفاظت از مدار الکتریکی یا الکترونیکی بستگی به انتخاب مناسب وریستور با توجه به اتلاف ولتاژ ، جریان و انرژی دارد. Metal Oxide Varistor یا MOV معمولاً از یک ماده کوچک فلز روی اکسید روی ساخته شده است. آنها برای مقادیر ولتاژ خاص در مقادیر زیادی موجود هستند.

وقتی ولتاژ ۱ میلی آمپر از طریق دستگاه عبور می کند ، ولتاژ MOV با نام “ولتاژ وریستور” ولتاژ در سراسر وریستور است. این سطح ولتاژ وریستور در اصل نقطه ای از منحنی مشخصه I-V است که قطعه شروع به کار می کند. وریستورهای اکسید فلزی همچنین می توانند به صورت سری به هم وصل شوند تا رتبه ولتاژ گیره(مسدودکننده) را افزایش دهند.

در حالی که وریستورهای اکسید فلزی به طور گسترده ای در بسیاری از مدارهای الکترونیکی برق AC مورد استفاده قرار می گیرند تا در برابر ولتاژهای موقتی از اضافه ولتاژ محافظت کنند ، همچنین انواع دیگری از دستگاههای سرکوب ولتاژ حالت جامد مانند دیودها ، دیودهای زنر و سرکوبگرهای دیگر وجود دارد که همگی در برخی از ولتاژهای AC یا DC قابل استفاده هستند.

پیاده سازی وریستور در ترمز آسانسور

همانطور که قبلا توضیح داده شد وریستور بطور موازی در مدار قرار میگیرد تا از آن در مقابل اضافه ولتاژ محافظت کند.بعنوان مثال در شکل زیر که نقشه سیم کشی یک موتور آسانسور گیرلس زیلابگ است مشخص است که وریستور بطور موازی با بوبین های ترمز قرار گرفته تا ولتاژ اضافی وارد آن نگردد.

پلاک مشخصات فنی ترمز موتور گیرلس زیلابگ آلمان

پلاک مشخصات فنی ترمز موتور گیرلس زیلابگ آلمان

 

نحوه قرارگیری وریستور در مدار ترمز موتور آسانسور

نحوه قرارگیری وریستور در مدار ترمز موتور آسانسور

 

توضیح نقشه سیم کشی ترمز موتور زیلابگ

بوبین ترمز :

ترمینال های ۱/۲ و ۶/۷ که سر هر کدام وریستور گذاشته شده بصورت موازی با یکدیگر متصل شده و به تغذیه ۲۰۰ ولت تابلو وصل می شود.

فیدبک ترمز :

ترمینال ۳/۴/۵ و ۸/۹/۱۰ میکروسوییچ فیدبک ترمز است که بصورت سری بسته میشود.کار فیدبک ترمز نشان دادن باز و یا بسته بود فک های ترمز به تابلو می باشد.

 

اتصالات فرمان موتور گیرلس زیلابگ آلمان

اتصالات فرمان موتور گیرلس زیلابگ آلمان

  • ۱ . جعبه ترمینال سیم های ترمز موتور
  • ۲ . کابل های ترمز و میکروسوئیچ فیدبک آن(مانیتورینگ)
  • ۳ . ترمینال سیم های فرمان
  • ۴ . محل ورودی های کابل به باکس
وریستور در باکس ترمینال فرمان موتور

وریستور در باکس ترمینال فرمان موتور

  • ۵ . وریستور محافظ اضافه ولتاژ که بصورت موازی با بوبین قرار گرفته است.
  • ۶ . کابل فیدبک ترمز
  • ۷ . پیچ درپش محافظ ترمز
  • ۸ . کابل بوبین ترمز

.

سیم کشی ترمز موتور زیلابگ با وجود وریستور

سیم کشی ترمز موتور زیلابگ با وجود وریستور

.

 

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ کاربرد وریستور در موتور آسانسور(بخش دوم)

  1. Farzad گفت:

    ممنون از بابت راهنمایی اقای مهندس قنبری

    1. خواهش میکنم . انجام وظیفه بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *