مقالات الکتریکال

راه اندازی موتور گیربکس VVVF آسانسور

موتور آسانسور که به قلب آسانسور معروف است عامل اصلی حرکت به کمک اصطکاک بین سیم بکسل و فلکه کششی می باشد.موتورهای آسانسور معمولا از نوع آسنکرون و AC می باشند و بصورت دوسرعته(موتورگیربکس) یا تک سرعته (موتورگیرلس و گیربکس دار VVVF) در بازار عرضه می شوند. موتور دوسرعته دارای دو سیم پیچ استاتور مجزا (یا بهتر بگویم یک سیم پیچ ولی با تعداد قطب های متفاوت)- یکی برای دور تند و دیگری برای دور کند – هستند در صورتیکه موتور تک سرعته فقط دارای یک سیم پیچ استاتور می باشد.

.

تفاوت الکتریکی اساسی بین موتور گیربکس و گیرلس کنترل سرعت آن است که در موتور گیربکس با گیربکس مکانیکی که دارد این کار انجام می شود و تبدیل سرعت بالا که توسط موتور به شفت ورودی اعمال شده وبه سرعت پایین که از شفت خروجی به فلکه گیربکسی منتقل می شود ولی موتور گیرلس حتما باید دارای یک درایو جهت کنترل سرعت دور موتور با تغییرات ولتاژ و فرکانس باشد که در این بخش به سیم کشی موتور تک سرعته می پردازیم.

.

موردی که نصابان راه اندازی آسانسور بایستی به آن توجه کافی داشته باشند تخته کلم موتور آسانسور است.در این مقاله قصد داریم روش صحیح سربندی سیم های خروجی از نمونه موتور گیربکس را به شما عزیزان آموزش دهیم.ابتدا با یک تعریف شروع می کنیم.

.

تخته کلم چیست؟

برای اتصال سیم پیچ های موتور سه فاز، سر سیم ها از داخل به ترمینال موتور هدایت می شوند، که اصطلاحاً به آن “تخته کلم” می گویند.

شکل زیر بخشی از شمای این موتور می باشد.

راهنمای سیم کشی تخته کلم موتور

راهنمای سیم کشی تخته کلم موتور

تخته کلم موتور آسانسور MR13 سیکور ایتالیا

تخته کلم موتور آسانسور MR13 سیکور ایتالیا

.

معمولاً سروته کلاف های یک موتور سه فاز در داخل تخته کلم با حروف و اعداد نشان داده میشود . در استاندارد VDE (استاندارد اتحادیه برق کاران آلمان) به ترتیب برای نشان دادن سر کلاف های اول تا سوم ازحروف U , V ,W و برای ته کلاف ها به ترتیب از حروف X , Y ,Z استفاده میشود. اما دراستاندارد IEC (استاندارد کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک) به ترتیب سر کلاف ها با حروف (U1,V1,W1) و ته کلاف ها با حروف (U2,V2,W2) مشخص میشود . نحوهٔ قرار گرفتن سر سیمها در زیر پیچهای تخته کلم مطابق شکل زیر است.

اتصال ستاره در موتور آسانسور تک سرعته VVVF

اتصال ستاره در موتور آسانسور تک سرعته VVVF

نقشه سیم کشی تخته کلم موتور MR13

نقشه سیم کشی تخته کلم موتور MR13

تخته کلم یک نمونه موتورگیربکس آسانسور نسل قدیم

تخته کلم یک نمونه موتورگیربکس آسانسور (جم / الکمپ / بهران)

.

راه اندازی موتورهای سه فاز آسانسور :

در شبکهٔ سه فاز ، نحوهٔ اتصال موتورهای سه فاز آسنکرون به شبکهٔ الکتریکی را به اصطلاح (راه اندازی) می گویند . موتورهای سه فاز آسانسور طبق استاندارد جدید ۶۳۰۳ بایستی توسط درایو کنترل سرعت راه اندازی شوند.

نقشه ترمینال تابلوفرمان VVVF جهت راه اندازی موتور آسانسور

نقشه ترمینال تابلوفرمان VVVF جهت راه اندازی موتور آسانسور

.

اتصالات موتور:

پس از اتصال ارت موتور به شینه ارت تابلو توسط کابل مناسب ، اتصالات خطوط قدرت موتور را با سیم هایی هم قطر خطوط تغذیه برقرار نمائید .در نقشه بالا چگونگی اتصالات ترمز الکترومکانیکی ، سنسور اخطار حرارتی (FTO) و فن موتور،آمده است.

تذکر : قبل از شروع عملیات نصب تابلوهای درایودار، بروشور نکات مهم نصب در دفترچه تابلو را مطالعه و اتصالات را مطابق شکل برقرار نمائید . علاوه بر این ، نکات زیر را نیز مورد توجه قرار دهید :

  1. برای موتورهای دو سرعته مورد استفاده در سیستمهای درایودار ، ترمینالهای W2،V2،U2 تابلو را فقط به ترمینالهای همنام خود روی موتور که معرف دور تند آن می باشد، متصل نموده و بر خلاف کاربردهای دوسرعته معمولی، هیچ خطی را به ترمینالهای دور کند موتور متصل نکنید .
  2. مقاوت ترمز(Brake Resistor) را توسط کابل با قطر مناسب به ترمینالهای B1 و B2 تابلو متصل کرده ، اطمینان حاصل کنید که احتمال اتصال هیچکدام از این خطوط با زمین وجود نداشته باشد.آنرا در خارج از تابلو و بصورت افقی نصب نمایید تا انتقال حرارتی به خوبی صورت گیرد و خنک شود.دقت کنید هنگام عملکرد درایو، ولتاژهای بالایی به مقاومت ترمز منتقل میشود بنابراین اتصالات باید عایق بندی لازم را جهت جلوگیری از برق گرفتگی داشته باشد.

.

مقاومت ترمز اینورتر آسانسور

مقاومت ترمز آسانسور

.

۳ .برای کابل قدرت موتور، کوتاهترین مسیر را انتخاب کنید.

۴. برای کابل قدرت موتور ترجیحا باید از کابلهای شیلددار استفاده کنید . اگر کابل شیلددار در دسترس نمی باشد می توانید کابل موتور را از خرطومی فلزی(فلکسی) عبور داده و بدنه خرطومی فلزی را از هر دو طرف به کمک بست مخصوص به شین ارت تابلو متصل نمایید.

.

جدول قطر سیم مناسب برای بخش قدرت آسانسور :

جدول قطر سیم مناسب برای موتور آسانسور

جدول قطر سیم مناسب برای موتور آسانسور

.

در زیر یک نمونه از تابلو فرمان VVVF آسانسور را مشاهده می فرمایید .

تابلوفرمان درایو دار VVVF آسانسور

تابلوفرمان درایو دار VVVF آسانسور

.

نکات مهم قبل از راه اندازی موتور آسانسور :

نکته ۱ : اولین سیمی که از موتور به تابلو متصل میکنید سیم ارت باشد و حتما دارای سرسیم یا کابل شو باشد.

.

نکته ۲ : سیم های بخش قدرت در یک دسته جدا و سیم های بخش فرمان در دسته دیگری درون دو خرطومی(ترجیحاً فلکسی) به سمت تابلو فرمان کشیده شوند و روکش فلزی را به ارت جهت کاهش نویز وصل نمائید. جریان بالای سیم های قدرت و میدان ناشی از آن ممکن است باعث سوختن سنسورهای موتور شده و مشکلات تعمیر را در پی خواهد داشت.

.

نکته ۳ : سیم های بخش قدرت نبایستی کمتراز نمره ۴ و بخش فرمان کمتر از ۰/۷۵ باشند تاکید میکنم نبایست ! (توصیه : سه فاز بخش قدرت نمره ۴ ، ارت نمره ۴ ، برق فن نمره ۱/۵ ، سنسور حرارتی FTO نمره ۰/۷۵ ، مگنت ترمز ۱/۵ یا ترجیحا ۲/۵)

.

نکته ۴ : سیم مقاومت ترمز کمتر از نمره ۴ نباشد .

.

راه اندازی موتور آسانسور سیکور ایتالیا

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *